سالم باش

ساخت وبلاگ

در دنیای امروز، چاقی و اضافه وزن به یکی از بزرگترین مشکلات جوامع تبدیل شده است و این موضوع افراد را بیش از پیش به سمت انواع رژیم های لاغری مانند رژیم فستینگ، رژیم کانادایی، مدیترانه ای و ... سوق داده است. از بین رژیم های لاغری متفاوتی که وجود دارد، قصد داریم تا در این مقاله درباره رژیم WW یا weight watchers توضیحاتی را در اختیارتان قرار دهیم.

رژیم ویت واچرز چیست؟

رژیم ویت واچرز که به اختصار رژیم ww نیز شناخته می شود، نوعی رژیم لاغری است که هدف اصلی آن سالم خواری و تصحیح عادات غذایی فرد است. رژیم ویت واچرز مصرف میوه، سبزیجات، پروتئین های بدون چربی، غلات کامل و سایر گروه های غذایی سالم را توصیه می کند. لازم به ذکر است که این رژیم لاغری برای افراد زیر 18 سال، خانم های باردار و افرادی که اختلالات خوردن دارند به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

غذاهای مجاز رژیم ویت واچرز

با اینکه دستور رژیم لاغری ویت واچرز بر مصرف غذاهای کامل و بدون فرآوری مانند میوه ها، سبزیجات و پروتئین های بدون چربی تاکید دارد؛ اما هیچ کدام از گروه های غذایی از این رژیم لاغری حذف نمی شوند.

البته رژیم غذایی ویت واچرز مانند هر نوع رژیم غذایی دیگری تاکید بر مصرف مواد غذایی سالم دارد. این رژیم غذایی به مصرف غذاهای زیرو پوینت (Zero Point) که شامل موارد زیر است تاکید دارد:

  • میوه ‌ها
  • سبزیجات نشاسته ‌ای و غیر نشاسته ‌ای
  • پروتئین های فاقد چربی
  • عدس و لوبیا
  • لبنیات بدون چربی
  • تخم‌ مرغ
  • توفو
  • غذای دریایی و صدف

مصرف مواد غذایی زیر در رژیم لاغری ویت واچرز مجاز است:

  • کربوهیدرات‌ های حاوی فیبر زیاد مانند برنج قهوه ای، جو دو سر، سیب زمینی شیرین، بلغور و فرآورده های غلات کامل
  • چربی‌ های سالم مانند روغن زیتون
  • آووکادو
  • آجیل و مغزها

بیشتر بخوانید: انواع رژیم لاغری

غذاهای غیر مجاز در رژیم ویت واچرز

با اینکه رژیم WW محدودیت غذایی خاصی ندارد، اما تاکید بر حذف مواد غذایی ناسالم از جمله موارد زیر را دارد:

  • غذاهای سرشار از چربی ‌های اشباع شده
  • نوشیدنی ‌های قندی
  • چیپس‌ سیب ‌زمینی
  • گوشت‌ های فرآوری شده
  • شیرینی ها و کیک‌ های صنعتی حاوی مواد نگهدارنده
  • نوشیدنی ‌های الکل دار
  • بستنی
  • فست‌ فودها

معایب رژیم ویت واچرز چیست؟

این رژیم در کنار مزایای زیادی که دارد، اما مانند هر رژیم دیگری معایبی نیز دارد که عبارتند از:

هزینه این رژیم نسبتا بالا است.

به دلیل اینکه افراد باید به طور مداوم حواسشان به رعایت دستور رژیم لاغری ویت واچرز باشند ممکن است دچار وسواس شوند و مدام ذهنشان درگیر میزان غذای مصرفیشان باشد.

رژیم گیرنده باید به طور مداوم حواسش به غذاهای مصرفی خود در طول شبانه روز باشد و کوچکترین اشتباه باعث می شود که میزان غذای مصرفی بیشتر از امتیاز تعیین شده در اپلیکیشن ویت واچرز باشد.

منبع: sira.fit

سالم باش...
ما را در سایت سالم باش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سالم باش salembash بازدید : 60 تاريخ : سه شنبه 28 شهريور 1402 ساعت: 20:18

افراد به دلایل مختلفی مانند ضربه خوردن، تصادف، عفونت لثه و ... ممکن است دندان های خود را از دست بدهند. جای خالی این دندان از دست رفته هم از نظر ظاهری اعتماد به نفس فرد را تحت تاثیر قرار می دهد و هم اینکه باعث کج شدن سایر دندان ها و ایجاد فضای خالی بین آنها می شود. برای پر کردن جای خالی دندان از دست رفته روش های زیادی مانند ایمپلنت دندان، بریج و دندان مصنوعی وجود دارد.

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت‌ یک جایگزین مناسب برای دندان از دست رفته است. با کاشت ایمپلنت دندان، بیمار می تواند به راحتی غذا بخورد، صحبت بکند و همچنین زیبایی لبخند خود را بدست بیارود و برای رسیدن به این هدف، ایمپلنت های زیادی در بازار وجود دارد.

کشورهای سازنده بهترین برند ایمپلنت

بهترین برندهای موجود در ایران توسط کشورهای خارجی مانند سوئد، سوئیس، آلمان، فرانسه، آمریکا، کره و ایتالیا تولید می شوند. البته در ایران نیز ایمپلنت های با قیمت مناسب نیز تولید می شوند.

بهترین برندهای موجود در ایران

در اینجا بهترین و معتبر ترین برندها را به شما معرفی می کنیم که عبارتند از:

برند اشترومن

به دلیل سابقه طولانی که این برند در ساخت ایمپلنت های باکیفیت و بادوام دارد، آن را در لیست بهترین برند ایمپلنت در ایران قرار می دهند. این ایمپلنت به دلیل اینکه با محیط دهان سازگار است به خوبی به استخوان فک جوش می خورد.

برند اس آی سی  (SIC)

یک برند سوئیسی که قدمت چندان زیادی در زمینه تولید ایمپلنت ندارد اما به دلیل بالا بودن کیفیت، ماندگاری خوب و در عین حال پایین بودن قیمت آن، می توان این برند را یکی از بهترین برندهای ایمپلنت در ایران معرفی کرد.

برند استرا بهترین برند ایمپلنت در ایران به دلیل جلوگیری از تحلیل استخوان فک

شرکت استرا نیز نزدیک به نیم قرن است که در طراحی و ساخت ایمپلنت های مرغوب فعالیت دارد. نکته حائز اهمیت درباره این برند این است که این ایمپلنت به گونه ای طراحی شده که بیشترین تماس را با استخوان دارد و مانع از تحلیل رفتن آن می شود.

برند مگاژن ارزان ترین برند نسبت به سایر ایمپلنت ها

این برند توسط یک شرکت کره ای تولید می شود و دارای تائیدیه سازمان غذا و دارو است و به دلیل قیمت کم آن، در ایران فروش بالایی دارد و با برخی از برندهای اروپایی در حال رقابت است.

ایمپلنت برند اس پی ای

این برند نیز یکی از برندهای سوئیسی معتبر است که کیفیت بالایی دارد. قیمت این ایمپلنت بالا است ولی از ایمپلنت اشترومن ارزان تر است و جزء بهترین برند ایمپلنت در ایران است.

سالم باش...
ما را در سایت سالم باش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سالم باش salembash بازدید : 50 تاريخ : سه شنبه 28 شهريور 1402 ساعت: 20:11

آیا ساکن کرج هستید و دندان های شما به درمان ارتودنسی نیاز دارد؟ به دلیل اینکه پروسه ارتودنسی دندان یک پروسه طولانی مدت است، بهتر است که مطب دندانپزشکی که برای درمان انتخاب می کنید، نزدیک محل زندگی شما باشد. به همین دلیل برای افرادی که در استان البرز سکونت دارند، بهتر است که به دنبال بهترین متخصص ارتودنسی در کرج باشند. اما در ابتدا لازم می دانیم تا تعریفی مختصر و مفید از ارتودنتیست داشته باشیم.

به چه کسی متخصص ارتودنسی گفته می شود؟

ارتودنسی دندان که یکی از شاخه های اصلی دندانپزشکی است، توسط متخصصی انجام می شود که آموزش های زیادی درباره تشخیص، پیشگیری و درمان ناهنجاری های فکی دیده است. متخصصین ارتودنسی می توانند مشکلات دندانی تمام گروه های سنی از کودکان تا نوجوانان و بزرگسالان را برطرف کنند.

دکتر هادی درویش پور

اگر از ما بخواهید در بین این 10 نفر، بهترین متخصص ارتودنسی در کرج را به شما معرفی کنیم، ما با اطمینان دکتر هادی درویش پور را نام می بریم. دکتر درویش پور دارای درجه دکترای تخصصی ارتودنسی دندان و ناهنجاری های فکی و صورت هستند.

او بیشتر از 20 سال سابقه درمان ارتودنسی دارد و مطب های فوق تخصصی خود را مجهز به مدرن ترین تجهیزات ارتودنسی کرده است. همچنین او علاوه بر سطح علمی بالایی که دارد، بسیار خوش برخورد و با اخلاق است. به همین دلیل توانسته است رضایتمندی مراجعان خود را فراهم کند. دکتر درویش پور یک مطب در کرج و سه مطب در مناطق مختلف تهران دارد.

دکتر امیر کامیار خضری

دکتر خضری یکی از برجسته ترین متخصصان جوان ارتودنسی است. او مدرک فارغ التحصیلی خود را در سال 1379 از دانشکده پزشکی قزوین گرفته است و در همان سال در آزمون ورودی تخصصی ارتودنسی رتبه اول را کسب کرده است.

وی پس از طی دوره تخصصی ارتودنسی در سال 1383 از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فارغ التحصیل شده اند. ایشان دارای دو کلینیک تخصصی در تهران و کرج هستند. او در خیابان طالقانی کرج کلینیک تخصصی « دُر » را تاسسیس کرده است و در آن از بروزترین تجهیزات ارتودنسی استفاده می کند.

به چه علت باید به متخصص ارتودنسی مراجعه کرد؟

مال اکلوژن یا ناهماهنگی های فکی دندانی، شایع ترین علت مراجعه افراد به متخصصین ارتودنسی است. اگرچه این موارد اغلب ارثی است، اما به طور معمول می توان با کمک گرفتن از دستگاه های ارتودنسی آنها را برطرف کرد.

اگر دندان های عقب شما به درستی روی هم جفت نمی شود، بنابراین شاید شما به درمان ارتودنسی نیاز داشته باشید.

در گذشته تنها کودکان و نوجوانان از درمان ارتودنسی بهره می بردند، اما امروزه با پیشرفت هایی که در حیطه درمان ارتودنسی وارد شده است مشکلات دندانی را در هر سنی می توان اصلاح کرد. این به این معنی است که تمام گروه های سنی می توانند از داشتن دندان های ردیف و لبخند زیبا لذت ببرند.

سالم باش...
ما را در سایت سالم باش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سالم باش salembash بازدید : 54 تاريخ : سه شنبه 28 شهريور 1402 ساعت: 20:09

یکی از راه های رفع تیرگی زیر چشم و فرو رفتگی آن، تزریق فیلر زیر چشم است که می تواند چروک های سطحی و عمقی دور چشم را کاهش دهد. این فرو رفتگی ها در زیر چشم بین سن 20 تا 30 سال ایجاد می شود و پس از آن این فرو رفتگی ها و چین و چروک ها عمیق تر خواهند شد. در نتیجه بیشتر پزشکان توصیه می کنند که تزریق ژل زیر چشم قبل از سن 30 سالگی انجام شود.

مزایای تزریق ژل زیر چشم

  • تزریق فیلر بدون درد و خطر می باشد.
  • تزریق ژل زیر چشم نیازی به بستری شدن بیمار در بیمارستان یا کلینیک ندارد و یک روش غیر تهاجمی محسوب می شود.
  • انجام تزریق فیلر چشم معمولا بیش‌ از 30 دقیقه طول نمی‌ کشد و سریعا انجام می گردد.
  • تاثیرگذاری ژل زیر چشم سریعا در صورت مشاهده می شود.
  • هنگامی که شخص از نتیجه تزریق ژل چشم خود ناراضی باشد پزشک متخصص ترمیمی سوختگی و جراحی پلاستیک، می ‌تواند نتایج را بازگرداند.
  • این راه می‌ تواند فرورفتگی های اطراف ناحیه چشمی را پر کند و سبب ایجاد ظاهری نرمال تر شود.

بیشتر بخوانید: فیلر چانه

ماندگاری فیلر زیر چشم چقدر است؟

ماندگاری ژل تزریق شده به زیر چشم به عوامل مختلفی مانند برند فیلر، کیفیت فیلر و خصوصیات فردی بیمار بستگی دارد. اما به کل ماندگاری تزریق‌ فیلرها زیاد نیست و به طور معمول ما بین ۶ الی ۱۸ ماه است.

بیشتر بخوانید: فیلر لب

اقدامات پیش از تزریق ژل زیر چشم

در روزهای قبل از تزریق فیلر، مراجعه کننده نباید الکل یا داروهای رقیق‌ کننده خون مثل وارفارین و آسپرین استفاده کند. پیش از شروع تزریق پزشک متخصص باید ناحیه محل تزریق را ضدعفونی کند تا امکان خطر عفونت کاهش یابد.

عوارض جانبی تزریق ژل زیر چشم

فیلر زیر چشم هم مانند سایر تزریقات و اقداامت درمانی ممکن است عوارضی داشته باشد که باعث می شود بیمار در مراجعه اول درباره آن از پزشک متخصص سوالاتی کند. لازم به ذکر است که اگر تزریق فیلر در شرایط مناسب و با برند فیلر خوبی توسط یک پزشک متبحر انجام شود، عوارض و خطرات فیلر چشم زیاد نخواهد بود و فقط امکان دارد فرد دچار کمی کبودی، تورم یا ناراحتی در ناحیه تزریق شود.

تورم یا کبودی پس از تزریق ژل زیر چشم در روزهای ابتدایی طبیعی و نرمال می باشد، اما اگر این علائم بیش تر از این زمان طول بکشد به نشانه خطر تلقی خواهد شد.

همینطور عوارض تزریق فیلر زیر چشم وقتی خطرناک خواهد شد که انجام تزریق به صورت تصادفی به اعماق عروق خونی انجام ‌گردد و باعث پارگی عروق شود. با این حال که احتمال رخداد این مورد بسیار کم است اما می توان برای جلوگیری از آن تزریق را با کانولا انجام داد. 

منبع: zibaieclinic.ir

سالم باش...
ما را در سایت سالم باش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سالم باش salembash بازدید : 53 تاريخ : چهارشنبه 22 شهريور 1402 ساعت: 19:30

امروزه به دلیل افزایش چاقی و اضافه وزن در افراد جامعه، رژیم لاغری های زیادی با تنوع و اهداف متفاوتی به وجود آمده اند که هر کدام ویژگی ها و محدودیت های خاص خود را دارند. برخی از این رژیم ها خیلی موثر نیستند، بعضی از آنها به طور موقت و کوتاه مدت تاثیرگذار هستند و با گذشت مدت زمان کمی دوباره تاثیر خود را از دست می دهند. اما بعضی از رژیم های لاغری نیز مدعی هستند که با پیروی از این رژیم ها هم سریع کاهش وزن خواهید داشت و هم وزن کاهش داده شده را تثبیت خواهید کرد که در حقیقت یک رژیم تثبیت وزن هستند.

رژیم شوک چیست؟

یکی از انواع رژیم های لاغری معروف، رژیم لاغری شوک است که هدف آن وارد کردن یک شوک به بدن است تا سرعت متابولیسم بدن را بالا ببرد و بدن چربی های بیشتری بسوزاند. رژیم لاغری شوک مدعی است کسانی که بیشترین اضافه وزن را دارند، حدود 15 کیلو فقط در 15 روز کم می کنند. در این رژیم 5 روز از هفته یک رژیم بسیار سخت گرفته می شود و 2 روز دیگر یک برنامه غذایی عادی خواهید داشت. این چرخه یکبار دیگر نیز ادامه پیدا می کند و سپس می توان نتایج معجزه آسای این رژیم را مشاهده کرد.

قوانین خاص رژیم شوک لاغری

رژیم لاغری شوک قوانین مختص به خود را دارد که باید دقیقا رعایت شود. بعضی از این قوانین در ادامه ارائه شده اند:

  • تلفیق وعده های غذایی ممنوع است.
  • مصرف الکل ممنوع (این قانون مفید است)
  • تاکید شدید به نوشیدن آب به میزان بسیار زیاد
  • هر وعده غذایی باید در زمان معین خورده شود.
  • اجتناب از پرخوری در دو روز آخر هفته

لازم به ذکر است که در این رژیم غذایی وعده صبحانه در روزهای برنامه غذایی همیشه یک نوع است:

یک واحد میوه (گلابی، پرتقال و لیمو شیرین همه مورد قبول هستند) به غیر از موز، یک فنجان نوشیدنی بدون قند مثل چای یا قهوه (بدون شیر، شکر و  انواع شیرین کننده)، 2 عدد بیسکوئیت

علل اصلی نگرانی در خصوص رژیم لاغری شوک چیست؟

رژیم شوک از نظز تامین مواد مغذی بدن رژیم سالمی به حساب نمی آید زیرا بسیاری از مواد غذایی مهم را حذف کرده است و این اتفاقعوارض زیادی مانندریزش بی رویهمو، کمبودواد معدنی، یبوست و مشکلات گوارشی را به همراه خواهد داشت. علاوه بر این مورد، امکان تثبیت وزن در این رژیم لاغری بسیار پایین است و حتی اگر در ابتدا کاهش وزن داشته باشید، ادامه دادن و پیروی مداوم از این رژیم بسیار دشوار است.

منبع: dietplanner.ir

سالم باش...
ما را در سایت سالم باش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سالم باش salembash بازدید : 54 تاريخ : چهارشنبه 22 شهريور 1402 ساعت: 18:17

رژیم گیاهخواری تاکید بر حذف غذاهای زنده و همینطور منابع حیوانی دارد و در حقیقت فقط شامل تغذیه و خوراک نمی ‌باشد، بلکه نوعی اصلاح سبک زندگی است که البته کار راحتی هم نیست. افراد پایبند به سبک گیاهخواری نه تنها از مصرف گوشت حیوانات در تغذیه خود پرهیز می‌ کنند، بلکه سایر فرآورده ‌های حیوانی مانند تخم مرغ، شیر و لبنیات، تخم ماکیان و همچنین عسل در رژیم این اشخاص ممنوع است.

رژیم گیاه خواری یا رژیم وگان

یک فرد گیاهخوار از مصرف هر نوع گوشتی مانند گوشت قرمز، گوشت سفید و غذاهای دریایی پرهیز می کند. ولی در رژیم وگان علاوه بر گوشت ها، هر نوع محصول حیوانی نیز ممنوع است در حالی که در رژیم گیاهخواری، استفاده از محصولات حیوانی ممنوع نمی باشد. رژیم گیاهخواری برعکس رژیم وگان، سبک نوین و جدیدی نیست.

رژیم گیاهخواری شامل چه نوع هایی می شود؟

رژیم گیاهخواری خود انواع مختلفی دارد که در هر یک از آنها اصول خاصی باید رعایت شود. رژیم گیاهخواری، رژیم وگان غذایی، وگان خام‌ خواری، وگان ناسالم و وگان خام‌ خواریِ کم چربی جزو انواع مختلف رژیم گیاهخواری هستند.

بیشتر بخوانید: رژیم لاغری مدیترانه ای

مواد غذایی مجاز در رژیم وگان

در رژیم وگان مصرف فرآورده های سویا، انواع مغزها، دانه های مغذی، سبزیحات نشاسته دار، میوه، نخود، عدس، لوبیا و سایر موادغذایی گیاهی آزاد است.

مواد غذایی ممنوعه در رژیم وگان

به طور کلی هر ماده غذایی که پایه حیوانی داشته باشد در این رژیم مصرف نمی شود و کاملا ممنوع است که شامل موارد زیر می شود.

  • انواع گوشت قرمز و سفید: گوشت گوسفند و گاو، بز، ماهی و انواع غذاهای دریایی، مرغ، ماکیان
  • تخم‌ ماکیان: انواع تخم مرغ، تخم شترمرغ و بلدرچین و
  • لبنیات: شیر، ماست، پنیر، کره‌ی حیوانی، دوغ، خامه وکشک.
  • سایر منابع حیوانی: ژلاتین گاوی، عسل، کازئین، روغن حیوانی و دنبه

بیشتر بخوانید: رژیم کتوژنیک

مزایا و معایب رژیم وگان چیست؟

رژیم وگان تاثیر زیادی بر کاهش کلسترول خون دارد و همینطور افرادی که از رژیم وگان پیروی می کنند، به نسبت دیگران شاخص توده بدنی سالم تری دارند و از کاهش تری‌ گلیسیرید، فشار خون مناسب و قند خون نرمال برخوردار هستند. رژیم وگان در بهبود لاغری و تناسب اندام، سلامت قلب، کنترل قند خون و بهبود دیابت و حتی کاهش خطر ابتلا به آلزایمر موثر است.

  • ایجاد کمبود ویتامین در این نوع رژیم
  • کمبود جدی روی، ید، ویتامین B12 و ویتامین D
  • مشکلات گوارشی (اسهال، افزایش تولید گاز در معده و روده‌ ها، نفخ و سندروم روده‌ تحریک‌ پذیر)
  • کمبود کلسیم به دلیل منع مصرف لبنیات
  • کمبود انرژی به دلیل کالری کمتر گیاهان
  • کم خونی به دلیل منع مصرف گوشت

منبع: dietplanner.ir

سالم باش...
ما را در سایت سالم باش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سالم باش salembash بازدید : 62 تاريخ : چهارشنبه 22 شهريور 1402 ساعت: 18:08

یکی از قدرتمند ترین و سریع ترین روش های لاغری، انجام جراحی لاغری است که امروزه طرفداران زیادی در سراسر دنیا پیدا کرده است. اما باید دانست که با انجام عمل لاغری به طور دائم و تضمینی از شر اضافه وزن خود خلاص نمی شوید. بلکه باید بعد از جراحی، هم یک رژیم غذایی متعادل داشت و سبک تغذیه خود را تغییر داد و هم ورزش را بعد از آن فراموش نکرد تا دچار بازگشت وزن بعد از عمل لاغری نشد.

ورزش بعد از عمل لاغری از چه زمانی پیشنهاد می شود؟

برای همه افرادی که روش جراحی را برای لاغری و کاهش وزن خود انتخاب کرده اند این سوال پیش می آید که  از چه زمانی می توان ورزش را شروع کرد؟ برای پاسخ بخ این سوال باید نکاتی را در نظر گرفت که در ادامه آنها را شرح می دهیم.

شروع به حرکت کنید

طبق تجربیات کسانی که عمل لاغری انجام داده اند، اولین قدم بعد از عمل لاغری این است که شروع به حرکت کنید. بعد از انجام عمل قطعاً احساس درد و ناراحتی خواهید داشت اما با کمی پیاده روی آرام (حدود 10 الی 15 دقیقه) برای چند مرتبه در روز می توانید در روند سریع تر بهبودی قرار بگیرید. پس از جایتان بلند شده و حرکت کنید.

به تدریج تحرکات بدنی خود را افزایش دهید

به مرور زمان و به تدریج می توانید فعالیت خودتان را در دوران بهبودی افزایش دهید. در حالت کلی دو هفته بعد از عمل لاغری حتی اگر کمی درد دارید، شروع ورزش بی خطر است.

بهترین ورزش ها بعد از جراحی لاغری کدام اند؟

در کل انجامم ورزش های هوازی مانند پیاده روی و دوچرخه سواری برای افزایش ضربان قلب و تمرینات قدرتی مانند وزنه برداری برای عضله سازی و حفظ آن بسیار مهم هستند. اما در این بین تمریناتی هستند که جراح لاغری متخصص و متبحر بعد از جراحی به شما پیشنهاد می کند که شامل موارد زیر می شود:

تمرینات هوازی

انجام تمرینات هوازی فواید بسیاری دارد که از بین آنها می توان به افزایش متابولیسم و سوزاندن کالری و بهبود کیفیت خواب اشاره کرد. برخی از تاثیرگذارترین تمرینات هوازی شامل موارد زیر می شود:

  • پیاده روی
  • دوچرخه سواری
  • رقص
  • شنا
  • پیلاتس
  • طناب زدن

تمرینات کششی

از اولین تمرین هایی که پزشک به عنوان ورزش بعد از جراحی لاغری به شما توصیه می کند تمرینات کششی است. این تمرینات باعث افزایش سرعت جریان خون به عضلات شده و از گرفتگی عضلات و آسیب دیدگی در هنگام انجام سایر ورزش ها جلوگیری می کند. علاوه بر این دامنه حرکتی شما را افزایش داده و تاندون ها را شل می کند.

منبع: weightlossurgery.ir

سالم باش...
ما را در سایت سالم باش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سالم باش salembash بازدید : 49 تاريخ : چهارشنبه 22 شهريور 1402 ساعت: 18:02

امروزه بیش از پیش افراد برای درمان مشکلات و ناهنجاری های دندانی و فکین و همینطور بهبود طرح لبخند خود به ارتودنسی دندان روی آورده اند. با این حال، یکی از مهمترین عواملی که ممکن است تصمیم شما در خصوص انجام ارتودنسی و یا عدم انجام آن را تحت تاثیر قرار دهد، هزینه‌ ارتودنسی است. در نگاه اول ممکن است هزینه درمان با ارتودنسی بالا به نظر برسد و افراد را نسبت به انجام آن مردد کند. اما با توجه به فواید و مزایای فراوان آن و عدم وجود عوارض جدی، قیمت ارتودنسی به هیچ وجه زیاد و اغراق شده نیست.

این درمان می تواند در بلند مدت به شما کمک کند تا از درمان های دیگر و هزینه های آینده خود صرفه جویی کنید. برای مثال، دندان ‌های نامنظم یا دندان‌ های که به طور نامناسب کنار یکدیگر قرار گرفته‌ اند و یا ناهنجاری‌ های فک که نیاز به سیم‌ کشی دارند، اگر به موقع و با روش مناسب توسط متخصص ارتودنسی تصحیح نشوند، ممکن است در آینده به پوسیدگی دندان‌ ها و از دست دادن تعداد بیشتری از آنها منجر شوند.

متخصص ارتودنسی در هزینه درمان ارتودنسی چه نقشی دارد؟

به گفته متخصصان ارتودنسی، چون هر بیمار ویژگی ها و شرایط دندانی منحصر به فرد و خاص خود را دارد، نمی توان هزینه دقیق ارتودنسی بیمار را بدون مشاوره و ویزیت اعلام کرد. هزینه ارتودنسی به عوامل مختلفی مانند سن بیمار، نوع و شدت ناهنجاری، نوع درمان انتخابی، تخصص ارتودنتیست، طول درمان و موقعیت فیزیکی مطب بستگی دارد.

نقش متخصص ارتودنسی در هزینه‌ های درمان بسیار مهم و تاثیرگذار است. این نقش به صورت‌ های زیر تاثیر خود را می گذارد:

تشخیص دقیق

متخصص ارتودنسی با ارزیابی دقیق و شناخت عمیق از وضعیت دندان‌ ها و فک‌ ها، مشکلات و نیازهای هر بیمار را شناسایی می ‌کند. این تشخیص دقیق به انتخاب نوع درمان مناسب و برآورد دقیق ‌تر هزینه‌ ها کمک می ‌کند.

طول درمان

متخصصان ارتودنسی بر اساس مشکلات و نیازهای هر بیمار، برنامه درمانی مناسب را تدوین می ‌کنند. این برنامه شامل انتخاب نوع ارتودنسی، مدت زمان درمان و نیاز به لوازم اضافی است که تاثیر مستقیمی در هزینه‌ ها دارد. به طور کلی، متخصصان ارتودنسی با تخصص و تجربه خود، به بیماران کمک می ‌کنند تا با درک دقیق ‌تری از نیازها و گزینه‌ های موجود، تصمیمات مناسبی در خصوص انتخاب و مدیریت هزینه‌ های درمان ارتودنسی بگیرند.

نوع درمان انتخابی

براکت ‌ها در انواع مختلفی وجود دارند و تفاوت‌ هایی در روش استفاده، نوع و هزینه آنها وجود دارد. به طور مثال هزینه ارتودنسی ثابت فلزی سنتی با براکت های سرامیکی، براکت های لینگوال، ارتودنسی نامرئی متحرک و یا همان اینوزیلاین متفاوت خواهد بود.

سالم باش...
ما را در سایت سالم باش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سالم باش salembash بازدید : 51 تاريخ : چهارشنبه 22 شهريور 1402 ساعت: 17:14

کودکان ممکن است به دلایل مختلف اعم از بازیگوشی، سانحه یا پوسیدگی بیش از حد دندان های خود را از دست بدهند. در این موقع سوالی که برای والدین پیش می آید این است که آیا می توانند دندان کودکان خود را ایمپلنت کرد؟ با ما مراه باشید تا در ادامه این مقاله به طور کامل به این سوال پاسخ داده و همینطور روش های جایگزین کردن دندان کودکان را به شما معرفی کنیم.

ایمپلنت دندان چیست؟

در حقیقت ایمپلنت دندان یک ریشه مصنوعی برای دندان است و یک پیچ دارد که داخل لثه کاشته می شود و به عنوان یک ریشه مصنوعی، جایگزین دندان از دست رفته فرد می شود. بر روی این پیچ یک قطعه واسطه سوار شده و سپس بر روی آن یک تاج دندان که کاملا شبیه به دندان طبیعی است قرار می گیرد. کاشت ایمپلنت یکی از مستحکم ترین و بهترین روش ها برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته است.

آیا ایمپلنت دندان کودکان امکانپذیر است؟

به دلیل اینکه برای کاشت ایمپلنت نیاز به یک بافت استخوانی کامل و تکامل یافته داریم و استخوان فک کودکان به طور کامل رشد نکرده است، امکان کاشت ایمپلنت دندان برای کودکان وجود ندارد. بنابراین جواب ما به اولین و اصلی ترین سوال این نوشتار منفی است.

اما سوالی که در ادامه پیش می آید این است که انجام ایمپلنت دندان کودکان از چه سنی امکانپذیر است؟ شاید برایتان جالب باشد که بدانید رشد فک دختران از پسران زودتر تکمیل می شود. معمولا کاشت ایمپلنت در دختران از سن 15 سالگی و برای پسران از 17 سالگی شروع به انجام می شود.

روش های جایگزین ایمپلنت دندان کودکان

از جمله روش های جایگزین کردن دندان های از دست رفته کودکان تا زمان رسیدن موعد ایمپلنت دندان عبارتند از:

استفاده از دندان مصنوعی موقت: دندان مصنوعی موقت از جنس اکرولیک است و معمولا با سیمان به لثه متصل می شود. خارج کردن این نوع پروتزها از دهان کار آسانی نیست و هم برای دندان های جلویی و هم برای دندان های عقبی کاربرد دارد.

کاور دندان: این روش یکی از متداول ترین روش ها برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته کودکان است و نگهداری از آنها کار آسانی است. کاورهای دندان از جنس رزین هستند اما به دلیل ظاهر ماتی که دارند، برای دندان های جلو گزینه مناسبی نیستند.

ارتودنسی: فضای خالی دندان ها را می توان با ارتودنسی دندان بست. در صورتی که بیمار تمایل داشته باشد، دندانپزشک جای خالی دندان ها دندان مصنوعی می گذارد و روی آن ها سیم ارتودنسی قرار می دهد تا در کنار پر شدن جای خالی دندان ها، مشکلات بایت هم اصلاح شود.

منبع: implantdr.ir

سالم باش...
ما را در سایت سالم باش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سالم باش salembash بازدید : 49 تاريخ : سه شنبه 21 شهريور 1402 ساعت: 17:22

همانطور که می دانید، کاشت ایمپلنت دندان یکی از رایج ترین روش ها برای جایگزین کردن دندان از دست رفته است. اما یکی از مشکلاتی که ممکن است بعد از کاشت ایمپلنت دندان به وجود بیاید، عفونت آن است. این مشکل بیشتر در افرادی رخ می دهد که مراقبت های لازم و توصیه پزشکی را به خوبی رعایت نکرده‌ اند.

عفونت ایمپلنت دندان چیست؟

نفوذ باکتری ها به ناحیه زیر لثه و اطراف ایمپلنت به معنی عفونت ایمپلنت دندان است و زمانی که باکتری ها در این محل تکثیر می شوند و فعالیت خود را شروع می کنند، علایم التهاب نمایان می شود. اگر عفونت به موقع تشخیص و درمان نشود، عوارض جدی به دنبال خواهد داشت. پیشنهاد می کنیم حتما مقاله عوارض ایمپلنت دندان را مطالعه کنید.

دلایل ایجاد چرک در ایمپلنت دندان چیست؟

تجمع باکتری ها، پلاک ها و جرم های دندانی دلیل ایجاد عفونت بعد از کاشت ایمپلنت است. این باکتری ها و عوامل عفونت ساز در دهان از راه بزاق، زبان و لوزه به وجود می آیند یا از محیط خارج وارد دهان می شوند.

عدم سلامت سایر دندانها و شرایط آن ها در دهان، در ایجاد التهاب ایمپلنت دندان نقش دارند. اگر سایر دندان ها دارای پوسیدگی و عفونت باشند، احتمال ایجاد عفونت در ایمپلنت بیشتر می شود. در کل چند مورد وجود دارد که در ایجاد التهاب در ایمپلنت دندان تاثیر دارند و این موارد عبارتند از:

  • رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان: از دلایل ایجاد عفونت بعد از کاشت ایمپلنت، سهل انگاری در رعایت بهداشت دهان و دندان است. با رعایت نکردن بهداشت دندانها، احتمال تجمع باکتری و ایجاد پلاک بالا می رود. این شرایط باعث پوسیدگی دندان های اصلی و التهاب در محل کاشت ایمپلنت می شود.
  • وجود بیماری لثه: وجود بیماری های لثه و عفونت در لثه، باعث ایجاد چرک در محل کاشت ایمپلنت دندان می شود و از پیوند ایمپلنت با استخوان جلوگیری می کند.
  • سیگار کشیدن: دود سیگار باعث می شود که در جریان خون رسانی به لثه اختلال ایجاد شود که به دنبال آن خشکی دهان رخ می دهد. این وضعیت می تواند باعث افزایش باکتری و تجمع پلاک در دندان و در نتیجه سبب ایجاد چرک و التهاب ایمپلنت دندان خواهد شد.

راه های پیشگیری از التهاب ایمپلنت دندان

نکاتی که برای جلوگیری از التهاب حاد در ایمپلنت دندان باید رعایت شوند عبارتند از:

  • دقت در انتخاب دندانپزشک متخصص و با تجربه
  • مراجعه به دندانپزشک برای جلوگیری از عفونت ایمپلنت دندان
  • محدود کردن مصرف غذاها و نوشیدنی های شیرین
  • ترک سیگار و قلیان برای جلوگیری از بروز التهاب ایمپلنت دندان

منبع: bestdentist.ir

سالم باش...
ما را در سایت سالم باش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سالم باش salembash بازدید : 47 تاريخ : سه شنبه 21 شهريور 1402 ساعت: 17:16

به دلیل اینکه میوه ها سرشار از مواد مغذی مفیدی مثل انواع ویتامین ها، فیبر، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها هستند، مصرف میوه ها جزء جدا نشدنی هر نوع رژیم غذایی است و نقش بسزایی در تامین کالری روزانه بدن دارند. اما کالری چیست؟ کالری واحد اندازه گیری میزان انرژی مواد غذایی و خوراکی است. به طور کلی باید گفت که کالری دریافتی در بدن صرف سوخت و ساز بدن (متابولیسم بدن) می شود.

کالری انواع میوه های فصلی

میوه ها میزان کالری متفاوتی با یکدگیر دارند و در صورتی که کالری انواع میوه های فصلی را بدانید، می توانید برای رژیم لاغری و همینطور چاقی خود انتخاب های بهتر و هوشمندانه تری داشته باشید. در ادامه میزان کالری انواع میوه های فصلی مختلف را برایتان شرح داده ایم. البته باید به این نکته توجه داشته باشید، کالری انواع میوه ها را نمی توان به طور دقیق مشخص کرد چرا که کالری انواع میوه ها با توجه به شرایط کشت، آب و هوا، نوع خاک و … می تواند متفاوت باشد.

  • زردآلو: 48
  • توت فرنگی: 50
  • گیلاس: 50
  • گوجه سبز: 30
  • طالبی: 34
  • موز: 90
  • انبه: 60
  • انار: 83
  • کیوی: 61
  • نارنگی: 53
  • سیب: 52
  • آناناس: 50
  • پرتقال: 47

بهترین میوه های کم کالری برای لاغری

میوه های کم کالری جزء بهترین میان وعده های رژیمی هستند که سرشار از انواع ویتامین ها، فیبر و سایر مواد مغذی هستند. از آنجا که اکثر میوه ها کالری کم و در عین حال فیبر زیادی دارند، پایه ثابت انواع رژیم های لاغری هستند. شایان ذکر است که خوردن میوه ها علاوه بر کاهش وزن و لاغری  خطر ابتلا به بیماری های مختلف مانند دیابت، بیماری های قلبی-عروقی، فشار خون بالا و … را کاهش می دهد.

گریپ فورت

هر 100 گرم گریپ فروت تقریبا 42 کالری انرژی دارد و سرشاز از ویتامین A و C است. میوه گریپ فروت در کاهش فشار خون و همینطور سکته قلبی بسیار تاثیرگذار است. لازم به ذکر است که مصرف گریپ فروت در اکثر رژیم های لاغری مانند یکی از انواع رژیم تخم مرغ که نوعی رژیم لاغری سریع است توصیه می شود.

کیوی

کیوی یکی دیگر از میوه های کم کالری است که بسیار مغذی است و برای سلامتی بسیار مفید است. یک عدد کیوی حدود 61 کالری انرژی دارد و می توانید از آن در رژیم غذایی لاغری استفاده کنید.

پرتقال

کالری پرتقال حدود 47 است و سرشار از ویتامین سی و فیبر است. مصرف پرتقال علاوه بر افزایش سیستم ایمنی بدن به کاهش وزن هم کمک شایانی می کند.

منبع: sira.fit

سالم باش...
ما را در سایت سالم باش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سالم باش salembash بازدید : 48 تاريخ : سه شنبه 21 شهريور 1402 ساعت: 14:07

بسیاری از افراد، با وجود نیاز به درمان ارتودنسی و حتی تمایل به انجام آن، اقدام به شروع درمان نمی ‌کنند. این اتفاق به دلایل مختلفی می افتد که یکی از مهم ترین آنها ترسیدن از نمایان شدن سیم کشی ارتودنسی بر روی دندان هایشان است. زیرا می ترسند دیگران آنها را به دلیل داشتن براکت‌ های فلزی، زشت ببینند.

علاوه بر این، افراد در مواقع مهم مانند سمینارها یا مصاحبه‌ های شغلی، ممکن است نتوانند به خوبی کلمات را ادا کنند که این مسئله به خودی خود می‌ تواند تاثیرات منفی داشته باشد. برای حل این مشکل، با پیشرفت علم دندانپزشکی در شاخه ارتودنسی دندان، نوع جدیدی از درمان به نام ارتودنسی نامرئی به وجود آمده است. ارتودنسی نامرئی انواع مختلفی شامل ارتودنسی سرامیکی، ارتودنسی لینگوال و اینویزیلاین دارد که در رایج ترین نوع آن، از براکت ‌های فلزی استفاده نمی‌ شود و این یعنی دیگر نیازی نیست نگران سیم ‌کشی و براکت‌ های فلزی که به دندان ‌ها چسبیده اند باشید.

فواید ارتودنسی نامرئی با الاینرهای شفاف

درست است که هزینه ارتودنسی اینویزیلاین از انواع دیگر بیشتر است اما یکی از مهم ترین مزیت های ارتودنسی اینویزیلاین، حفظ زیبایی لبخند و همینطور دندانها است. وقتی از الاینر استفاده می ‌کنید، دیگران به راحتی نمی‌ توانند درمان ارتودنسی شما را مشاهده کنند، زیرا این پلاک کاملا شفاف است.

مزیت دیگر این درمان این است که پلاک های ارتودنسی به راحتی از دهان خارج شده و تمیز می شوند. در حالی که شستن و تمیز کردن سیم کشی دندان ها به این راحتی نیست.

مورد دیگری که جزو مهم ترین فواید این نوع ارتودنسی به حساب می آید این است که هیچ محدودیتی در انتخاب غذاها و خوراکی ‌ها نخواهید داشت، زیرا هنگام غذا خوردن پلاک را از دهان خارج کرده و پس از اتمام وعده غذایی، می توانید آن را دوباره استفاده کنید.

تغییرات در نوع ارتودنسی و تأثیر آن بر کاهش هزینه‌ های ارتودنسی

یک متخصص ارتودنسی با مهارت که در زمینه ارتودنسی دندان خدمات با کیفیتی ارائه می دهد، اعتقاد دارد که نوع ارتودنسی که برای شما انتخاب می ‌شود از مهم ‌ترین عوامل تاثیرگذار بر هزینه‌ های ارتودنسی به حساب می آید. هزینه‌ های ارتودنسی به عوامل متعددی وابسته است که بهتر است از آنها اطلاع داشته باشید. در اکثر موارد، هزینه‌ های ارتودنسی ثابت که مرتبط با براکت‌ های معمولی یا براکت‌ های رنگی است، تنها یک بخش کوچک از هزینه‌ کل ارتودنسی است. این در حالیست که نوع مواد استفاده شده در ارتودنسی تاثیر مستقیمی بر هزینه ‌ها دارد.

سالم باش...
ما را در سایت سالم باش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سالم باش salembash بازدید : 42 تاريخ : سه شنبه 21 شهريور 1402 ساعت: 13:48

درصد بالایی از افرادی که وضعیت دندان ها و یا فکشان آنها را به سمت درمان با ارتودنسی دندان سوق می دهد، ترس و نگرانی زیادی نسبت به ارتودنسی دندان دارند. میزان عمده این ترس به دلیل نداشتن اطلاعات کافی و درست درباره مراحل ارتودنسی دندان است.

کدام یک از مشکلات دهان و دندان با ارتودنسی درمان می شوند؟

  • اوربایت (دندان‌ گرازی یا پیش‌ دندانی)
  • آندربایت (دندان خرگوشی)
  • دیپ بایت (این مورد عامل لبخند لثه ای و درد فک است)
  • اپن بایت (این مشکل باعث نوک زبانی صحبت کردن و اختلالات جویدن می شود)
  • کراس بایت (بایت معکوس یا برهمایی دندانی)
  • روی هم رفتگی دندان ها
  • فاصله بین دندانی
  • دندان قروچه

مراحل ارتودنسی دندان را به ترتیب بشناسیم

مراحل ارتودنسی در هر فردی به نسبت نوع ناهنجاری دندانی، شدت ناهنجاری، روش درمان و سن بیمار می تواند متفاوت از دیگری باشد. برای مثال مراحل ارتودنسی ثابت و متحرک با یکدیگر فرق دارد و همینطور مراحل ارتودنسی دندان کودکان و بزرگسالان نیز با یکدیگر فرق دارند. اما به طور کلی مراحل ارتودنسی دندان به شرح زیر است:

پیدا کردن یک متخصص ارتودنسی با مهارت و تجربه بالا

قبل از هر چیزی باید به دنبال یک متخصص ارتودنسی خوب در شهر و منطقه خود باشید. به طور مثال اگر در کرج ساکن هستید، پیدا کردن بهترین متخصص ارتودنسی در کرج می تواند ترس شما از درمان را از بین ببرد. در صورتی که این درمان توسط بهترین متخصص ارتودنسی انجام شود، با کمترین درد و ناراحتی و عوارض بهترین نتایج را دریافت خواهید کرد.

مرحله دوم؛ معاینه توسط ارتودنتیست و عکسبرداری از دهان و دندان

در جلسه مراجعه، متخصص ارتودنسی دهان و دندانهای شما را به طور کامل بررسی می کند و به منظور اطمینان خاطر از نوع و شدت ناهنجاری، عکسبرداری از دهان و دندان را برای شما تجویز می کند. در صورتی که تصاویر، نشان دهنده هر گونه مشکل اعم از پوسیدگی دندان و … باشد، باید قبل از شروع درمان ارتودنسی رفع شوند.

انتخاب نوع درمان ارتودنسی دندان

انتخاب روش درمان، یکی از مهم ترین مراحل ارتودنسی دندان است. بهترین روش درمانی برای بیمار را متخصص ارتودنسی به توجه به معاینات انجام شده، عکس رادیولوژی دندان، نیاز بیمار و درخواست بیمار مشخص می کند. انواع روش های ارتودنسی دندان شامل ارتودنسی ثابت و ارتودنسی متحرک است که هر کدام از این روش ها نیز انواع مختلفی دارند.

مراجعات در بازه های مختلف

شما تا پایان طول درمان موظف هستید در بازه های زمانی منظم و تعیین شده به کلینیک ارتودنسی مراجعه کنید تا وضعیت دندان هایتان بررسی شود.

استفاده از نگهدارنده ارتودنسی

برخی از متخصصین ارتودنسی ممکن است پس از پایان درمان ارتودنسی تا مدتی استفاده از نگهدارنده ارتودنسی یا ریتینر را برای بیماران خود تجویز کنند.

منبع: implantdr.ir

سالم باش...
ما را در سایت سالم باش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سالم باش salembash بازدید : 43 تاريخ : دوشنبه 20 شهريور 1402 ساعت: 19:10

افراد ممکن است که به دلایل مختلفی دندان های خود را از دست بدهند. برای پر کردن جای خالی این دندان ها روش های مختلفی وجود دارد. ایمپلنت دندان یک روش جایگزین برای پر کردن جای خالی دندان از دست رفته است که معمولا طول عمری بین ۱۰ تا ۱۵ سال دارند. اما لازم به ذکر است که ماندگاری این جایگزین دندان، به عوامل مختلفی بستگی دارد. البته اگر همه چیز خوب پیش برود و به خوبی از ایمپلنت های دندان مراقبت و نگهداری شود، این مدت زمان به 20 سال هم می رسد و گاها از این روش به عنوان یک روش دائمی نام برده می شود.

عوامل موثر در طول عمر ایمپلنت دندان

طول عمر ایمپلنت دندان در افراد مختلف متفاوت است که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم:

سلامت بافت لثه و تراکم استخوان فک

سلامت لثه و داشتن تراکم استخوان، بر جوش خوردن پایه ایمپلنت دندان به استخوان فک نقش مهمی دارد. اگر لثه عفونت داشته باشد یا تراکم استخوان برای انجام ایمپلنت مناسب نباشد و دندانپزشک این موضوع را به خوبی تشخیص ندهد، در هنگام کاشت ایمپلنت، پایه ایمپلنت به خوبی به استخوان فک جوش نمی خورد و ماندگاری آن کم می شود.

مهارت دندانپزشک در کاشت ایمپلنت

اگر دندانپزشک متخصص کاشتن اجزای مختلف ایمپلنت دندان را با اصول و مهارت بالایی انجام دهد، به طور مستقیم بر ماندگاری این پروتز دندان تاثیرگذار خواهد بود. اما بی دقتی و بی توجهی به کاشت ایمپلنت دندان، سبب کاهش طول عمر ایمپلنت دندان و بروز سایر مشکلات دهانی و دندانی و همینطور عوارض ایمپلنت دندان می شود.

نوع ایمپلنت کاشته شده

شرکت ‌های زیادی در تولید ایمپلنت در حال فعالیت هستند. هر کدام از این شرکت ها از پوشش‌ های متفاوتی برای تهیه پایه‌ ایمپلنت استفاده می‌ کنند که بر جوش خوردن آن با استخوان فک و استحکام ایمپلنت تاثیر می‌ گذارد. قطعا برندهای خوب و با کیفیت، دارای ماندگاری بالاتری هستند.

مراقبت‌ های بعد از کاشت ایمپلنت

اگر مراقبت های بعد از کاشت ایمپلنت و بهداشت دهان و دندان به خوبی رعایت شود، طول عمر ایمپلنت دندان بیشتر می شود.

آیا ایمپلنت دندان یک روش دائمی است؟

ایمپلنت دندان دو ویژگی مهم و مثبت دارد که اینها در کنار یک مراقبت خوب از دندانها و همینطور ایمپلنت دندان، مهارت بالای دندانپزشک در کاشت ایمپلنت دندان، انتخاب بهترین برند ایمپلنت و … می تواند باعث افزایش طول عمر ایمپلنت دندان شود.

منبع: bestdentists.ir

سالم باش...
ما را در سایت سالم باش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سالم باش salembash بازدید : 47 تاريخ : دوشنبه 20 شهريور 1402 ساعت: 18:55

خیلی از افراد در جامعه با وجود اینکه نیاز شدید به درمان ارتودنسی دارند، اما اقدام به مرتب کردن دندان های خود توسط این درمان نمی کنند. این اتفاقبه دلایلی مختلفی می افتد که یکی از مهم ترین آنها ترسیدن از نمایان شدن سیم کشی ارتودنسی بر روی دندان هایشان است. زیرا می ترسند دیگران آنها را به دلیل داشتن براکت‌ های فلزی، زشت ببینند.

علاوه بر این، افراد در مواقع مهم مانند سمینارها یا مصاحبه‌ های شغلی، ممکن است نتوانند به خوبی کلمات را ادا کنند که این مسئله به خودی خود می‌ تواند تاثیرات منفی داشته باشد. برای حل این مشکل، با پیشرفت علم دندانپزشکی در شاخه ارتودنسی دندان، نوع جدیدی از درمان به نام ارتودنسی نامرئی به وجود آمده است. ارتودنسی نامرئی انواع مختلفی شامل ارتودنسی سرامیکی، ارتودنسی لینگوال و اینویزیلاین دارد که در رایج ترین نوع آن از براکت ‌های فلزی استفاده نمی‌ شود و این یعنی دیگر نیازی نیست نگران سیم ‌کشی و براکت‌ های فلزی که به دندان ‌ها چسبیده اند باشید.

ارتودنسی نامرئی چیست؟

در حقیقت در ارتودنسی نامرئی با الاینرها یا همان اینویزیلاین، از پلاک های شفافی برای تنظیم ناهنجاری و نامرتبی های دندانی و فک استفاده می شود. تشخیص و تعیین اینکه آیا شما نیاز به این نوع درمان دارید و یا کاندید هستید و یا خیر، توسط متخصص ارتودنسی در زمان معاینه انجام می‌ شود. اگر بیمار نیاز به ارتودنسی نامرئی با پلاک‌ های شفاف داشته باشد، این پلاک‌ های نامرئی شفاف باید به طور منظم و معمولا هر دو هفته یا هر سه هفته یکبار توسط بیمار تعویض شوند.

هزینه ارتودنسی اینویزیلاین چقدر است؟

هزینه ارتودنسی نامرئی با الاینرهای شفاف از جمله مواردی است که در پرسش‌ها به عنوان یک موضوع اساسی مورد توجه قرار می ‌گیرد. فاکتورهای مختلفی که در تعیین هزینه ارتودنسی نامرئی تاثیرگذار هستند عبارتند از:

  • شدت مشکل دندان‌ ها (شدت ناهنجاری)
  • نوع درمان (درمان یک فک یا دو فک)
  • مدت زمان درمان ارتودنسی نامرئی
  • نیاز به لوازم و وسایل اضافی برای درمان ارتودنسی نامرئی

هزینه‌ ارتودنسی نامرئی به طور کلی بالاتر از سایر انواع ارتودنسی است. یکی از علل اساسی این وضعیت، تولید براکت های نامرئی در کشورهایی مانند کانادا است. با این حال در برخی موارد، شاهد تولید برخی از انواع براکت های نامرئی در ایران نیز هستیم که می ‌تواند به شما گزینه‌ هایی با هزینه‌ کمتر ارائه دهد.

با توجه به اهمیت زیبایی و سلامت دندان‌ ها، در نهایت تصمیم ‌گیری برای انتخاب نوع ارتودنسی و تاثیر آن بر هزینه‌ ها، نیازمند مشاوره با متخصص ارتودنسی و کسب اطلاعات دقیق است.

سالم باش...
ما را در سایت سالم باش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سالم باش salembash بازدید : 48 تاريخ : دوشنبه 20 شهريور 1402 ساعت: 14:08

برای خیلی از بزرگسالان این سوال پیش می آید که آیا درمان ارتودنسی برای من دیر نیست؟ ممکن است والدین همه افراد از سنین کودکی به دنبال درمان به موقع و مراجعه مرتب به مطب دندانپزشکی برای فرزند خود نباشند. این کودکان وقتی به سن بزرگسالی می رسند به فکر بهبود ظاهر و سلامت دندان های خود می افتند. اما خیلی از این افراد فکر می کنند که دیگر برای درمان دندان هایشان دیر شده است.

این در حالی است که ارتودنسی بزرگسالان در هر سنی قابلیت انجام دارد. اما طبیعتا هر چه زودتر اقدام به درمان کرد، پروسه درمانی راحت تر، کم هزینه تر و کوتاه تر خواهد بود. درست است که ارتودنسی را می توان حتی در بزرگسالی نیز انجام داد اما انتخاب زمان مناسب برای شروع این درمان تاثیر مستقیمی بر نتایج و مدت زمان ارتودنسی خواهد داشت.

با توجه به تحقیقات علمی، بهترین زمان برای شروع درمان ارتودنسی در دوران تکامل فک و دندان هاست. بیشتر متخصصان ارتودنسی توصیه می‌ کنند که این درمان در سن تکاملی دندان‌ ها، که غالبا بین 10 تا 14 سالگی است، انجام شود. در این دوران، دندان‌ ها در حال رشد و تکامل هستند و اثرات درمان ارتودنسی سریع تر خود را به نمایش می گذارد.

نشانه هایی که نیازمند درمان ارتودنسی هستند

واضح است که مهم ‌ترین علائمی که احتمال نیاز داشتن کودکان و سایر افراد را به درمان ارتودنسی نشان می دهد، وجود دندان‌ های کج یا ناهماهنگ است. همینطور نشانه های دیگری نیز وجود دارند که به افراد می فهماند که بدون در نظر گرفتن سن خود، نیاز به مراجعه به متخصص ارتودنسی دارند. برخی از علائم کلیدی که ممکن است به درمان ارتودنسی دندان اشاره داشته باشند، به شرح زیر است:

  • شلوغی و نامرتبی دندانها
  • وجود فاصله زیاد بین دندان ها
  • مشکل در تنفس، به ویژه تنفس از طریق دهان
  • خروپف هنگام خواب
  • نا مناسب بودن تطابق فک‌ و دندان‌ ها
  • آندربایت
  • اوربایت
  • کراس بایت
  • اپن بایت
  • دندان قروچه
  • عادت به مکیدن شست در سنین سه یا چهار سالگی
  • از دست دادن دندان‌ های شیری قبل از پنج سالگی
  • از دست دادن دندان‌ های شیری پس از چهارده سالگی

رسیدگی به مشکلات دندانی و همینطور فکین در ابتدایی ‌ترین مراحل، باعث اصلاح آسان ‌تر و کم‌ هزینه ‌تر آنها خواهد شد. همچنین، شناسایی بهترین زمان برای ارتودنسی دندان باعث انجام بهترین اصلاحات و پیشگیری از مشکلات بیشتر خواهد شد. در کل بررسی دوره ‌ای و به موقع از سوی متخصصان ارتودنسی، به کودکان و نوجوانان کمک می ‌کند تا با دندان ‌های سالم و زیبا به زندگی ادامه دهند.

سالم باش...
ما را در سایت سالم باش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سالم باش salembash بازدید : 39 تاريخ : شنبه 11 شهريور 1402 ساعت: 20:12

ناهنجاری های فک یکی از رایج ترین اختلالات است که افراد زیادی درگیر آن هستند. این ناهنجاری ها با 2 روش ارتودنسی دندان و جراحی فک قابل انجام است و انتخاب بهترین روش بین این روش ها، به شدت ناهنجاری و همچنین سن بیمار بستگی دارد.

انواع ناهنجاری‌ های فکی

ناهنجاری فک انواع مختلفی دارد که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم:

کلاس ۲

در این کلاس ناهنجاری، تناسب بین فک‌ بالا و پایین کاملا از دست می ‌رود و ممکن است فک بالا بیش از حد به جلو رفته یا فک پایین عقب ‌تر از حد عادی قرار گیرد. این نوع ناهنجاری معمولا قبل از دوران بلوغ تشخیص داده شده و با استفاده از دستگاه‌ های ارتودنسی دندان می‌ توان آن را تصحیح کرد.

کلاس ۳

در این حالت، تناسبی بین فک بالا و پایین وجود ندارد و ممکن است فک پایین به جلوتر یا فک بالا به عقب تر از موقعیت معمولی برود. اگر ناهنجاری به دلیل اندازه بزرگ ‌تر فک پایین باشد، می توان برای اصلاح این وضعیت از ارتودنسی دندان به همراه جراحی فک استفاده کرد.

انحراف فک

این ناهنجاری اسکلتی به معنای انحراف فک پایین به یک طرف است. این مشکل می ‌تواند ناشی از عوامل ارثی یا اکتسابی باشد. در موارد اکتسابی معمولا این مشکل به دلیل شکستگی و جوش ‌خوردن نادرست استخوان فک در دوران کودکی رخ می‌ دهد.

اورجت

در این ناهنجاری، دندان ‌های جلو به طرف بیرون از دهان رشد می‌ کنند.

اوربایت

در این شرایط، دندان ‌های فک بالا خیلی بیشتر از حالت عادی و نرمال، جلوتر از دندان های فک پایین قرار گرفته است و آنها را پوشانده است.

کراس بایت

در این حالت، دندان‌ ها به طور نامتعارفی بر روی دندان‌ های فک پایین رشد می‌ کنند.

اپن بایت

در این ناهنجاری، دندان‌ های فک پایین به گونه‌ ای قرار می‌ گیرند که دندان‌ های جلویی نمی ‌توانند به درستی با دندان‌ های فک بالا چفت شوند.

آندربایت

در این وضعیت، دندان ‌های جلویی فک پایین، جلو‌تر از دندان ‌های جلویی فک بالا قرار می‌ گیرند.

بهترین زمان برای درمان ناهنجاری های فک

پیشنهاد می شود کودکان از 7 سالگی به متخصص ارتودنسی مراجعه کرده و تحت معاینه قرار گیرند. در این حالت اگر مشکلی در فک آنها وجود داشته باشد، قابل تشخیص خواهد بود. در حالت کلی بهترین سن برای درمان مشکلات فکی در دختران حدود 8-9 سالگی و برای پسران سن 10-11 سالگی است. در این بازه زمانی، امکان جابه‌ جایی و اصلاح موقعیت دندان‌ ها با استفاده از دستگاه‌ های ارتودنسی وجود دارد. اما با گذشت سن و سخت تر شدن استخوان فک، ممکن است لازم باشد که در کنار ارتودنسی دندان از جراحی فک نیز استفاده شود.

سالم باش...
ما را در سایت سالم باش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سالم باش salembash بازدید : 39 تاريخ : شنبه 11 شهريور 1402 ساعت: 20:11

 

دندان های افراد در سنین مختلف و همچنین به دلایل مختلفی ممکن است بیفتد. امروزه به دلیل اهمیت پیدا کردن ظاهر دندان ها و همینطور خنده افراد، در پی اصلاح طرح لبخند و پر کردن جای خالی دندان از دست رفته، اقدامات مختلفی صورت می گیرد که ایمپلنت دندان یکی از رایج ترین این روش ها است. ایمپلنت دندان از 3 بخش اصلی پایه ایمپلنت، اباتمنت و تاج دندان تشکیل شده است. قطعا هزینه ایمپلنت دندان به دلیل کاشت پایه ایمپلنت با جراحی و طبیعی بودن ایمپلنت، گران است.

هزینه ایمپلنت دندان چقدر است؟

قیمت ایمپلنت دندان با توجه به عوامل مختلف، برای هر فردی متفاوت است و به طور معمول قیمت آن در سال 1402 از 5 میلیون تومان شروع می شود و به 20 میلیون تومان می رسد.

عوامل تاثیر گذار در قیمت ایمپلنت دندان

هزینه ایمپلنت دندان به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه این مطلب به توضیح آنها می پردازیم:

نوع ایمپلنت انتخابی

برای انجام ایمپلنت دندان، معمولا از ایمپلنت های تیتانیومی، استفاده می کنند. اما در صورت حساسیت به تیتانیوم باید از سرامیک برای ساخت ایمپلنت استفاده کرد. لازم به ذکر است که هزینه ساخت ایمپلنت های تیتانیومی کمتر است.

برندهای مختلف ایمپلنت دندان

یکی از مهم ترین و تاثیرگذار ترین عوامل در هزینه ایمپلنت دندان، برند انتخاب شده برای درمان است. در بازار برندهای مختلفی از ایمپلنت دندان وجود دارد که از نظر کیفیت، ماندگار و مقاومت در برابر ضربه، با یکدیگر فرق دارند. طبیعتا برندهای معتبر و معروف تر، ایمپلنت های دندانی با کیفیت تر و همینطور گران تری تولید می کنند.

هزینه عکسبرداری از استخوان و تست سنجش تراکم استخوان

دندانپزشک برای اینکه وضعیت محل کاشت ایمپلنت و تراکم استخوان را بررسی کند باید از محل کاشت ایمپلنت دندان، عکس تهیه کند و برای تعیین تراکم استخوان نیز نیاز به انجام تست تراکم استخوان دارد. هزینه انجام این دو مورد، بر قیمت نهایی ایمپلنت اضافه می شود.

تعداد دندان های ایمپلنت شده

معمولا قیمت ایمپلنت دندان بر حسب هر واحد دندان بیان می شود. به این صورت که هر چه تعداد واحدهای دندانی که نیاز به ایمپلنت دارند بیشتر باشد، هزینه ایمپلنت دندان نیز بیشتر می شود.

آیا بیمه هزینه ایمپلنت دندان را پوشش می دهد؟

ایمپلنت دندان یک روش زیبایی است، به همین دلیل بیمه های پایه مانند تامین اجتماعی هزینه های آن را پوشش نمی دهند. اما برخی از بیمه های خصوصی بخشی از هزینه ایمپلنت را پرداخت می‌ کنند.

منبع: bestdentist.ir

 

سالم باش...
ما را در سایت سالم باش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سالم باش salembash بازدید : 50 تاريخ : چهارشنبه 8 شهريور 1402 ساعت: 17:29

آیا ارتودنسی دندان به عنوان یکی از پرطرفدارترین شاخه های دندانپزشکی که یک درمان برای ناهنجاری های مختلف دندان ها و فکین است، عوارضی هم دارد؟ این عوارض و همینطور معایب شامل چه مواردی می شود؟ لازم به ذکر است که هرگونه پروسه درمانی و زیبایی عوارض و معایب خاص خود را دارند، اما برخی از روش های درمانی عوارض کمتر و برخی دیگر عوارض بیشتری دارند. ارتودنسی دندان هم از این قاعده مستثنی نیست و شامل مزایا و معایبی می شود که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم.

عوارض ارتودنسی دندان

عوارض احتمالی ارتودنسی دندان که ممکن است به دلیل عدم مراجعه به یک متخصص ارتودنسی متبحر و یا عدم رعایت درست بهداشت دهان و دندان باشد، شامل موارد زیر می شود:

ایجاد درد بعد از ارتودنسی دندان

در روزهای ابتدایی نصب براکت های ارتودنسی به دلیل اینکه دندانهای شما به فشاری که به آنها وارد می شود عادت ندارند، خیلی طبیعی است که احساس درد کنید و بسته به نوع ارتودنسی دندان انتخاب شده برای درمان شما، این درد به مرور زمان کم می شود. در مقاله درد ارتودنسی دندان می توانید بیشتر در این باره مطالعه کنید.

اختلال در جویدن غذا

در صورتی که از ارتودنسی ثابت استفاده می کنید، ممکن است در هنگام خوردن مواد خوراکی سفت و چسبنده به مشکل بخورید.

عفونت لثه و پوسیدگی دندان

یکی دیگر از عوارض ارتودنسی دندان ثابت، عفونت لثه و پوسیدگی دندان است. بروز این عوارض در صورت استفاده از دستگاه ارتودنسی متحرک بسیار کمتر است. زیرا در طول درمان با ارتودنسی متحرک بیمار به راحتی می تواند براکت ارتودنسی را از دهان خارج کند و اقدام به مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن کند.

ایجاد زخم پس از نصب بریس های ارتودنسی

یکی از عوارض ارتودنسی پشت دندانی یا لینگوال، ایجاد زخم در ناحیه لثه و زبان است. به همین دلیل استفاده از این نوع دستگاه ارتودنسی نامرئی تا حد ممکن توسط متخصصین ارتودنسی توصیه نمی شود.

بوی بد دهان

یکی از رایج ترین عوارض ارتودنسی دندان ایجاد بوی بد دهان است. این اتفاق در صورتی اتفاق می افتد که ذرات غذا به مدت زیادی در بین اجزای ارتودنسی باقی بماند؛ که در نتیجه توسط باکتری ها تجزیه شده و باعث ایجاد بوی بد دهان می شود.

تحلیل ریشه دندان

استفاده بیش از 2 تا 3 سال از بریس های ارتودنسی، احتمال وقوع این عارضه را افزایش می دهد. منظور از تحلیل ریشه دندان، کوتاه شدن طول ریشه دندان در طول درمان ارتودنسی است.

منبع: implantdr.ir

 

سالم باش...
ما را در سایت سالم باش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سالم باش salembash بازدید : 42 تاريخ : چهارشنبه 8 شهريور 1402 ساعت: 17:25

عمل کاشت ابرو که برای درمان کم پشتی و ریزش ابرو مورد استفاده قرار می گیرد، این روزها در دنیای زیبایی طرفداران بسیاری پیدا کرده است. نتیجه حاصل از این روش بسیار طبیعی می باشد و از آن جایی که ماندگاری کاشت ابرو دائمی است با انجام آن می توان برای همیشه از شر ابروهای کم پشت راحت شد.

عمل کاشت ابرو چیست؟

کاشت ابرو یکی از روش های قطعی برای فرم دهی به ابرو و پر کردن آن است که فرآیندی مشابه کاشت مو دارد. برای انجام این عمل موهای مورد نیاز را از نواحی اطراف سر و کناره های گوش بر میدارند و در قسمت ابروها می کارند. این موها از نظر جنس، ضخامت و نرمی شباهت بسیاری به ابروها دارند، به همین علت ابروهایی کاملاً طبیعی به شما هدیه می دهند.

مدت زمان ماندگاری کاشت ابرو

همانطور که اشاره کردیم روش کاشت ابرو یک راه حل قطعی برای رفع مشکل کم پشتی ابروها است که اگر توسط یک پزشک ماهر انجام شود و مراقبت های بعد از آن نیز به درستی رعایت شود نتایجی دائمی دارد.

عوامل موثر بر ماندگاری کاشت ابرو

اگرچه نتایج حاصل از کاشت ابرو همیشگی است، اما عواملی نیز وجود دارند که بر ماندگاری آن تاثیر مستقیم دارند. این عوامل به شرح زیر می باشند:

قوی بودن فولیکول های کاشته شده

ماندگاری کاشت ابرو تا حد زیادی به قوی بودن فولیکول های کاشته شده بستگی دارد. این فولیکول ها معمولاً از مناطقی برداشته می شوند که در برابر ریزش مو مقاوم هستند اما خب این مقاومت و قدرت مو در افراد مختلف متفاوت است و همین موضوع باعث می شود ماندگاری نتیجه کاشت ابرو در افراد متفاوت باشد.

تکنیک های استفاده شده در کاشت ابرو

تکنیک ها و روش هایی که پزشک در یک کلینیک زیبایی برای کاشتن ابروها به کار می برد، در ماندگاری کاشت ابرو و رضایت شما از نتیجه بسیار موثر است. انتخاب ناحیه اهدای مناسب، کاشت فولیکول ها در جهت درست و بسیاری از موارد دیگر به نظر پزشک و میزان مهارت او بستگی دارد و بنابراین در این مرحله دقت کافی داشته باشید تا با انتخاب پزشک مناسب و ماهر از عمل کاشت ابرو نتیجه دلخواه خود را بگیرید.

جنس ابروها

ضخامت و جنس ابروهای فرد نیز از عواملی است که بر ماندگاری کاشت ابرو تاثیر می گذارد. ابروها و جنس آن ها در افراد مختلف است به همین علت نتایج حاصل از کاشت ابرو و ماندگاری آن در افراد متفاوت است.

سالم باش...
ما را در سایت سالم باش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سالم باش salembash بازدید : 43 تاريخ : دوشنبه 6 شهريور 1402 ساعت: 19:45